dimecres, 10 de març del 2010

- Proposta de recorregut entre balises

Ateses les clares diferències (tipus d’aparell, maniobrabilitat, etc.) existents entre les embarcacions de vela lleugera i les de la classe vella llatina, es proposa un nou recorregut entre balises.
El recorregut proposat és l’emprat en proves de recorreguts entre balises de regates d’embarcacions d’època (Trofeu Conde Barcelona, etc), els quals han adaptat els recorreguts a les seves carcterístiques i no, com la classe llatina, adaptar-nos a les caracetrístiques dels recorreguts.
La secretaria de la classe vela llatina entén que el concepte i característiques de les embarcacions aparellades a vela llatina es més similar als de les d’època que no a les de vela lleugera. No es pretén inventar res, sinó evolucionar tenint present les nostres possibilitats.
Es tracte d’un recorregut en forma de triàngle però situat de manera diferent respecte al vent.
Es remarcable la quantitat de variacions en els recorreguts que s’hi poden fer. Els trams d’empopada s’eliminen.
La característica principal d’aquest recorregut és que el trams de cenyida estan girats trenta graus respecte al vent. Les embarcacions de la nostra classe cenyeixen a uns cinquanta graus aproximadament. Igual que en els triàngles actuals, hi ha trams de cenyida però no tenen tanta d’importància com ara.
En un mateix recorregut es poden fer cenyides cap un costat i cap a l’altre.
Per tot això, aquesta secretaria us demana la vostra opinió sobre el recorregut proposat per tal de poder-les aplicar en les properes regates.

4 comentaris:

Joan Bonet i Nadal ha dit...

Hola: vull recolçar la proposta de la secretaria de la classe, i afegir alguns arguments més i una proposta final.
L'argumentació del secretari és la correcta. Perqué ens hem de adaptar nosaltres als recorreguts establerts per la vela lleugera, si ni tant sols els diferents vaixells olímpics tenen el mateixos recorreguts?

Un laser no té el mateix recorregut entre boies q'un 49er ó un Tornado, és lógic, son els recorreguts i les distancies entre boies els que s'adapten als difents tipus d'embarcacions.

Per els bots i els llaüts que com diu en Biel, com a molt s'apropen 50º al eix del vent, la proposta de recorreguts oberts 30º al vent son una bona proposta, permeten una cenyida ó dues amb táctica i estratègia, i un través a 90º més un llarg a 150º, amb l'estalvi de les complicades popes amb vent que posen massa aviat a l'abast les trabucades.

Ara bé desprès de xerrar amb en Gaspar Morey per veure el diferents recorreguts proposats per la Palmavela, ambdós coincidim en que lo llògic sería que la classe es decidis per un sol i definitiu recorregut entre boies, com fan totes les clases que competeixen en recorreguts balissats. Així hom sap com ès sempre el recorregut balissat i no hi hà lloc a errades ni consultes continuades a les instruccions (normalment banyiades o extraviades pel mig dels paiols).

El recorregut que ès a la part de adalt dels qu'ens presenta dibuixats en Biel, és el que creïm que es l'ideal i el més adient, recorregut per babor,( avui en día tots el recorreguts entre boies d'embarcacions federades és fan per babor per una millor aplicació del RRV, especialmente la regla 18), i amb una cenyida i un llarg afeigit a la volta completa, acabant en popa, lo cual permet retallar a la primera passada per la boia 3 o a la segona passada per la boia 1, si el vent afluixa. Ademés si hi hà una rolada de vent durant la primera volta, no més farà falta posar una boia de canvi a la nº 1, i si encara no hà sortit la clase Clàsics, amb l'oportú canvi notificat reglamentariament i un altre boia de canvi ajustant la nº2, jà tenen el camp montat per le seva 1ª prova, i així els bots poren començar la 2ª prova amb les boies originals.

Mancaría també i de manera definitiva, aclarir d'una vegada per totes el temps de duració que volem per el recorregut entre boies, que supós que deu esser entre 45 minuts i 1 Hora, el sercar un temps mig de durada amb un marge per alt i per baix, permet establir les distancies entre les boies i una tabla o fulla de càlcul per obtenir sempre la durada pretesa, un sistema que jà empram els Comités de Regata per altres flotes de monotipus.

Finalment, créc que amb aixó jà tenim tema per un bon foro, que no hauría de tenir una gran durada en el temps a fí de poder aplicar les resolucións, si son factibles, a la propera PalmaVela.

Perdonau el meu català escrit, jó no he anat a escola.(Si jà sé que hem direu que perque no hé volgut), tal vegada en esser més gran i tenir temps...

Salut i bon vent
Joan Bonet

Biel Rosselló ha dit...

El tipus de triangle que es proposa no és l'únic que s'ha d'emprar a partir d'ara, sinó que s'ha d'entendre com un més per utilitzar a les regates que els clubs nàutics organitzen.
Tenim l'experiència d'haver regatejat amb el tipus de triangle actual. Fem-ho amb el proposat i després opinem.
Gabriel Rosselló.
Secretai classe vela llatina

Joan Bonet i Nadal ha dit...

Gràcies Tomeu per les teves carinyoses paraules.
A mí hem pareix molt bé el que sugereix en Biel, provem la nova proposta i recollim impresions de la flota, no obstant insisteix, a la manca d'altres arguments que hem facin opinar de manera diferenta, que una vegada definida la flota, crec qu'el millor es emprar un slo recorregut entre boies, dona les mateixes posibilitats que si en poses dos 'o tres i estalvies confusions i continues consultes a les IR.
Es veritat que en la nova proposta, si la 2º cenyida i el segon llarg, es fà cap a la boia 1 o cap a la boia 2, hi hà una diferencia en funció de a quin costat de l'arbre es dugui l'antena.
Si no més i hà un recorregut tohom pot optar per un costat, en funció del seus criteris i preferències. ... Ver más
Aviam quand porem provar el nou triangle
Salut a tots
Joan

Joan ha dit...

Ja em va bé. Tot el que sigi nou s`ha de provar, sinó no pots dir que no te agrada. Això crec que m'afovirà una miqueta, així no tindré que fer molts de bordos, que és el que en fan perdre més temps. Per jo endavant, estic a favor.